Урок-проект
Тема проекту: Природа жива і нежива.
Тип проекту: пошуковий, груповий.
Об’єкт пізнання: предмети живої і
неживої природи.
Провідна проблема: формувати в учнів поняття «природа», «жива і нежива природа»; вчити розрізняти предмети
природи від речей, виготовлених
людиною;
розвивати уміння спостерігати за об’єктами
природи; виховувати дбайливе ставлення до
природи , бажання її оберігати.
Спосіб вирішення проблеми: власні
спостереження, довідкова літе-
ратура.
Освітній продукт: виготовлення пам’ятки про правила поводження
в природі.
Хід проекту
I модуль. Пошук інформації.
- Діти, давайте пригадаємо, на якій планеті ми з вами живемо. Як вона назива-
ється ?
Так, це планета Земля. Вона прекрасна і надзвичайно цікава. Це наш рідний
дім, в якому безліч рослин, тварин, в якому
є океани, ліси, гори, ріки, болота.
Тільки на планеті Земля є вода і
повітря, яке нам так необхідне.
Але так було не завжди…
1.Інформація довідкового бюро.
Наша планета народилася мільйони років тому назад. Весь цей час вона зміню-
валася. Змінювалися рослини і тварини, які на ній жили.
Колись Земля була зовсім молодою.
Вона була гарячою кулею, з якої на
поверхню виривались вулкани.
Вулкан – це така гора, з якої вивергається
розжарена лава. Зверху над
вулканом викидалися велетенські хмари попелу, пилу і газу.
Газів було так багато, що вони оточили Землю повітрям та хмарами. І почали-
ся дощі.
Дощі йшли дуже довго і наповнили
нашу планету водою. Потім з'явилися оке-
ани. В них жили дуже малесенькі істоти, які пізніше перетворилися у
водорості.
Минав час. Поверхня Землі поступово почала вкриватися різноманітними рос-линами . Почали з'являтися
величезні тварини – динозаври.
Зараз про них ми можемо дізнатися із екранів телевізорів чи з різної
літератури.
Пройшло багато років, поки наша
Земля перетворилася у таку красуню, якою ми її бачимо
тепер.
II модуль. Дослідження проблеми.
- Подивіться у вікно. Що ви
бачите? Як можна все це назвати одним словом?
( Природа.)
- Поміркуйте, чи все із побаченого відноситься до природи. Чому?
-Виясніть, як умовно поділяють природу.( Живу і неживу.)
- Що ми відносимо до неживої
природи?
- Подумайте, чим відрізняється жива
природа від неживої.
- Чи може існувати жива природа
без неживої ?
1. З цього приводу я хочу вам розповісти казку « Про
Квітку, Джмеля та
Хмаринку ».
Засперечались якось Квітка та
Джміль: хто головніший – рослини чи
твари-
ни ?
Квітка відстоювала честь свого царства –
рослинного і її доведення були до-
сить вагомими. Адже, що не кажи, а без рослини, як їжі, тварини не
обходять-
ся жодного дня. Згадала Квітка, що й житло собі знаходять тварини у гуща-
вині трав і кущів, у кронах дерев. Говорила вона ще довго, а потім вигукну-
ла : «Та ви, тварини, навіть дихати не змогли б без нас , рослин!».
Після останніх
слів Квітки Джміль сердито загув і промовив : « А без нас
ваші квітки ніколи б не давали плодів. А якби навіть і утворювали б ви
плоди, то хто б вам допомагав
розселятися по Землі ? А ще ми
покращуємо грунт, де ви ростете. А ще… А
ще… А ще…»
І сперечалися б вони довго,
якби не втрутилася у суперечку Хмаринка. Готова пролитися кожної миті
рясним дощем на землю, вона мовила: « Любі мої,
не сперечайтеся ! У кожного із вас
своє призначення на цій планеті.
Але без мене ваше життя неможливе.
Без води
життя гине - в'яне квітка, страждає звір, змовкає пташка ». Кожна її
крапля є дорогоцінним даром матінки Природи. Вода напуває землю, а земля годує
рослини і тварини.
- Чи є в цій казці хтось найголовніший ?
- Чи можна сказати , що головною є
вода ?
- Поміркуйте, як пов'язані між собою у цій казці рослини, тварини і вода.
- Доведіть, що між всім живим і неживим у природі існує взаємозв'язок.
- Що дає природа для життя людини ? ( Їжу, воду, повітря, будівельні
матеріали…)
- Дізнайтеся, як природа допомагає нам зміцнювати здоров'я.
III модуль. Презентація
отриманих результатів.
1.Прислів'я , в яких розкривається взаємозв'язок у природі.
- Багато снігу – багато хліба.
- Де квітка – там і мед.
- Де багато пташок – там немає комашок.
- Де дуби – там гриби.
- Що , на вашу думку, сталося б із землею, якби щезли ліси ?
2. Читання віршів про природу.
3.Гра « Мікрофон ».
(Діти загадують загадки про живу і
неживу природу, передаючи один одному
по колу мікрофон ).
4. Гра « Склади слово».
Із поданих букв скласти якомога
більше слів – назв живої і неживої природи.
Л ,С,О,Ц,Е,Н,І,Д,Г,В,А,Т,Р.
5.Робота в групах.
Гра « Що зайве?»
Одна група називає другій групі слова. Наприклад, небо, Місяць, вода, зорі .
пісок, парта,…
- Що зайве ? Чому ?
6.Фізкультхвилинка.
Гра « Павутинка ».
Учні стають у коло , один з них тримає клубок ниток і розпочинає гру.
- Я – берізка , мені потрібне сонце.
- Сонце нагріває повітря.
- Повітрям дихає зайчик.
- Зайчик їсть капусту.
- На капусті сидять комахи.
- Комахами живляться жаби.
- Жаб їдять їжаки.
- Їжаки приносять користь людям.
- Людям потрібні дерева…
Після того , як всі учасники будуть
зв'язані ниткою , пропонується комусь із дітей потягнути за нитку чи спробувати
вивести когось із учасників гри.
- Що сталося з іншими учасниками гри після того . як ми вивели одного учня
?
- Чому ?
- Який висновок можна зробити з
цього ? ( Все в природі взаємозв'язане між собою.)
7.Робота з підручником.
8.Робота в зошитах.
- Діти , наша планета Земля пройшла дуже довгий і складний шлях свого життя
, поки стала такою красивою , багатою на різноманітні рослини і тварини. Ми інколи шкодимо природі,
не задумуючись при цьому, що приносимо
тяжкі невиліковні рани.
9.Розповіді дітей , що стосуються
недбалого відношення до природи.Т
- Діти, поміркуйте, як потрібно ставитись до природи , щоб вона не втратила
своєї чарівності, щоб не зникли рідкісні
рослини і тварини.
- Зараз я називатиму дії , а ви будете
говорити , чи можна це робити , чи ні.
-
Саджати квіти , дерева.
-
Обдирати кору
дерев.
-
Збивати гриби ногами.
-
Милуватися красою
природи.
-
Обгороджувати мурашники .
-
Ламати гілки дерев, кущів.
-
Руйнувати гнізда пташок.
-
Спостерігати за рослинами, тваринами.
-
Розпалювати в лісі багаття.
-
Рвати рослини з корінням.
-
Смітити в лісі.
-
Підгодовувати птахів.
-
Ловити метеликів.
-
Допомагати тваринам взимку.
IV модуль. Оформлення результату
проекту.
- Діти, ми повинні вміти надавати допомогу всьому
живому на землі , щоб стати добрими захисниками
і дбайливими господарями рідної
природи.
То ж
давайте узагальнимо правила поведінки в природі .
1.Виготовлення пам'ятки про правильне поводження
в природі.
В кожного учня на парті стоїть жовтий кружечок із
написом «ПРИРОДА» і
п'ять овалів – пелюсток із написом на кожній
правил:
1.Не
рви квіти з
корінням.
2.Не ламай
гілки дерев і
кущів.
3.Не пошкоджуй
кору дерев.
4.Не руйнуй пташиних гнізд.
5.Не лови
диких тварин.
- Приклейте пелюстки із написами до жовтого
кружечка і ви отримаєте чудову квітку-згадку про сьогоднішній наш урок.
Все на землі, все треба
берегти:
І птаха, й звіра, і
оту тварину.
Не чванься тим, що цар
природи ти,
Бо, врешті, ти – лише
її частинка.
Так, частка – невелика
і залежна.
Цю істину сприймай
беззастережно.
Якщо береш,
то треба брати й віддавати,
Коли й надалі
хочеш царювати.
|